قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان بورس امروز (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) با افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی: قوانین کارگری به درستی اجرا نمی شود پیاز ارزان می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار به مستاجران: مراقب کلاهبرداری در سامانه خودنویس باشند دفاع تمام‌قد مقام معظم رهبری از کارگران | حال جامعه کارگری خوب شود حداقل نیمی از مردم کشور حالشان خوب می‌شود ویدئو | دستمزد کارگران تاثیری بر تورم ندارد رهن و اجاره ملک در منطقه شهدای مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | کمبود فایل‌های اجاره (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کدام بانک‌ها در ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن عملکردشان منفی بوده است؟ شرایط دریافت لاستیک دولتی رایگان خودرو چیست؟ + مدارک و لینک ثبت‌نام ورود دیوان عدالت اداری به ۳ پرونده شکایت برای ابطال مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ حباب و قیمت سکه بیشتر شد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس‌لرزه‌های مصوبه جدید سازمان بورس| آیا بازارگردانان همچنان به رسمیت شناخته می‌شوند؟ تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها مالیات عجیب طلافروشان خبرساز شد | طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند گره‌های باز نشده مسکن مهر | ۱۲۰ هزار واحد باقی مانده است تمامی ظرفیت قطار‌های فوق العاده مشهد در دقایق اول تکمیل شد برنج ایرانی ارزان شد خبر خوش برای کارگران؛ پیشنهاد پنج‌ساله‌شدن سقف قرارداد‌های موقت به دولت رفت آغاز فروش بلیت قطار‌های فوق‌العاده مشهد از امروز سه شنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مهم‌ترین بازیگران افزایش تورم کدامند؟ بورس جذاب شد | نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه رفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) هر متر مسکن ملی ۱۰ میلیون تومان آب می‌خورد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قدرت چانه‌زنی بهترین شیوه برای تعیین دستمزد و حقوق کارگران است | امنیت شغلی کارگر در کشور چقدر است؟
سرخط خبرها

شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد به بهره برداری می‌رسد | شرق مشهد یک گام دیگر به سمت توسعه

  • کد خبر: ۱۶۷۲۸۷
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد به بهره برداری می‌رسد | شرق مشهد یک گام دیگر به سمت توسعه
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد، دارای مساحت هزار و ۹۸۷هکتار بوده که از این میزان ۲۰۰هکتار حوزه عملیاتی و ۱۲۰هکتار حوزه صنعتی است. هزینه ایجاد شهرک صنعتی در پنج فاز ۲۰۰هکتاری، ۱۷هزار و ۵۹۵میلیارد ریال شده است.

جزایری | شهرآرانیوز؛ توسعه نامتوازن مشهد در سه دهه گذشته سبب شده است تا این شهر بیشتر به سمت غرب توسعه یابد و در عمل از توسعه شرق شهر غفلت شود. براساس آمار‌ها حدود ۳۵درصد از جمعیت مشهد در چهار منطقه غربی که بیش از ۴۰درصد مساحت شهر را پوشش می‌دهند، زندگی می‌کنند و ۶۵ درصد دیگر از شهروندان این شهر در وسعتی کمتر از ۶۰درصد. هر چه به سمت شرق و شمال شرق می‌روید، تراکم جمعیت افزایشی و ازقضا امکانات کمتر می‌شود. این آمار طبق داده‌های آخرین سرشماری در سال ۹۵ به دست آمده است. همین مسئله سبب شده است تا مدیران شهری مشهد از سال ۱۴۰۰ توسعه شرق مشهد به منظور ایجاد توازن در رشد شهر را در دستورکار قرار دهند.

هرچند درنظرگرفتن مشوق‌هایی از سوی مدیریت شهری برای توسعه ساخت وساز و زیرساخت‌های شهری، یکی از عوامل مؤثر در توسعه شرق مشهد محسوب می‌شود، بااین حال کارشناسان معتقدند که برای تسریع در رشد شرق شهر باید راهکار‌هایی برای ایجاد رونق اقتصادی در این منطقه اندیشیده و به اجرا در آید. در همین راستا یکی از راهکار‌هایی که می‌تواند به توسعه شرق شهر کمک زیادی کند، استقرار شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد است.

فعالان اقتصادی، ایجاد شهرک شماره ۵ مشهد را راهکار‌ی برای تأمین زمین واحد‌های تولیدی و توسعه متوازن شهر بیان می‌کنند. به گفته این افراد، شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد در شرق شهر بهترین گزینه برای متقاضیان استقرار واحد‌های صنعتی در اطراف مشهد بوده و تحقق این مسئله می‌تواند بسترساز جهش اقتصادی در این منطقه شهری شود.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چند دهه اخیر بیشتر واحد‌های تولیدی در سمت غرب مشهد توسعه یافته اند، به طوری که اکنون هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی و چندین شهرک صنعتی در این منطقه مشهد مستقر شده اند. این مسئله سبب شده است تا در سال‌های اخیر کمبود زمین برای استقرار واحد‌های تولیدی به یکی از چالش‌های پیش روی مشهد تبدیل شود. فعالان اقتصادی ایجاد شهرک شماره ۵ مشهد را راهکار‌ی برای تأمین زمین و استقرار واحد‌های تولیدی و درنهایت توسعه متوازن شهر بیان می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی اعلام کرده است که شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد به عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی شرق کشور با تأمین امکانات زیرساختی، آماده واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه گذاری است. به گفته جعفر فرشچی هم زمان با دهه کرامت، این شهرک صنعتی ۱۳خردادماه طی مراسمی با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و برخی مسئولان کشوری و استانی به بهره برداری می‌رسد.
پیش ازاین شهرآرا در سلسله گزارش‌هایی با عنوان‌های «توسعه اقتصادی شهر از شرق» در ۲۱ مهر سال گذشته، «صنعت، موتور محرک اقتصاد شرق مشهد» ۱۶ آبان سال ۱۴۰۱ ضرورت ایجاد شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد را بررسی کرده بود.

امکانات شهرک شماره ۵ مشهد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی درباره جزئیات امکانات ایجادشده در شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد، گفت: مساحت شهرک هزار و ۹۸۷هکتار بوده که از این میزان ۲۰۰هکتار حوزه عملیاتی و ۱۲۰هکتار حوزه صنعتی است. هزینه ایجاد شهرک صنعتی در پنج فاز ۲۰۰هکتاری، ۱۷هزار و ۵۹۵میلیارد ریال شده است.

فرشچی درباره مهم‌ترین فعالیت‌های انجام گرفته برای شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد طی سال‌های اخیر اظهار کرد: ایجاد زیرساخت برای شهرک صنعتی به مساحت ۲۰۰هکتار، تأمین برق به میزان ۸.۵مگاوات، گرفتن مجوز ۴۳مگاوات و تأمین آب به میزان ۳۰لیتر بر ثانیه و گرفتن مجوز برداشت گاز به میزان ۲۳۰هزار مترمکعب از شرکت ملی گاز ایران ازجمله این اقدامات بوده است. وی اظهار کرد: شبکه برق ۲۰کیلوولت به طول ۱۰کیلومتر برای شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد اجرا شده و در حوزه عملیاتی این شهرک، همه خیابان‌ها آسفالت و جدول گذاری شده است.

وی افزود: در شهرک صنعتی شماره ۵ طول خط انتقال و توزیع آب ۹.۵کیلومتر است که بهره برداری از مرحله نخست این شهرک با استقرار ۲۴۰واحد صنعتی و جذب ۱۵۰هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری، زمینه اشتغال ۶هزار نفر را فراهم می‌کند و کاهش مشکلات محور غرب مشهد به دلیل محدودیت زمین برای توسعه واحد‌های صنعتی و ایجاد واحد‌های دانش بنیان را برطرف می‌کند.

توسعه شرق مشهد

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا درباره تأثیر بهره برداری از شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد بر توسعه شرق مشهد، گفت: باتوجه به اینکه معمولا واحد‌های صنعتی از نواحی نزدیک به استقرارشان نیرو جذب می‌کنند، به طور حتم شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد می‌تواند برای ساکنان شرق مشهد فرصت‌های اشتغال زیادی ایجاد کند و به توسعه اقتصادی این منطقه شهر کمک کند.

احد خوشرو با بیان اینکه در حال حاضر کمبود زمین و انرژی، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استقرار واحد‌های صنعتی در استان و مشهد است، بیان کرد: دولت‌های گذشته نتوانستند زیرساخت‌های زمین و انرژی را برای توسعه بخش صنعتی فراهم کنند. اکنون بیشترین حجم پرونده‌هایی که در ستاد تسهیل خراسان رضوی بررسی می‌شود، مربوط به همین حوزه تأمین زمین و انرژی واحد‌های صنعتی است. ازاین رو بهره برداری از شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد باتوجه به وسعتی که دارد و قول‌هایی که درباره تأمین انرژی این شهرک داده شده است، می‌تواند بخش مهمی از دغدغه‌های تولیدکنندگان را برطرف کند.

وی درباره دغدغه‌های تولیدکنندگان درباره شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد هم گفت: یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود، این است که زمین‌ها به تولیدکنندگان واقعی داده شود. در واقع وقتی که به سایر شهرک‌های صنعتی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که بخشی از زمین‌هایی که دولت به طور یارانه‌ای به افراد داده است به جای اینکه برای استقرار واحد‌های صنعتی استفاده شود، توسط صنعتگرنما‌ها وسیله‌ای برای دلال بازی شده است. این‌ها زمین را با یارانه از دولت دریافت و اکنون با قیمت‌های گزافی واگذار می‌کنند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تأکید کرد: براین اساس انتظار می‌رود که زمین‌های شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد به تولیدکنندگان واقعی داده شده و از بورس بازی آن‌ها توسط دلال‌ها جلوگیری شود. وی با بیان اینکه تسریع در واگذاری زمین‌ها می‌تواند استقرار واحد‌های صنعتی در این شهرک را سرعت بخشد، گفت: این انتظار می‌رود که فرایند واگذاری زمین به واحد‌های تولیدی در شهرک صنعتی شماره ۵ درگیر کاغذبازی پیچیده اداری نشود، چرا که هر ثانیه برای سرمایه گذار صنعتی اهمیت داشته و او انتظار دارد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجوز‌های لازم را دریافت کند.

تأثیر پیگیری شهرآرا

رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی هم در گفتگو با شهرآرا گفت: دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان از سال ۹۹ تاکنون پیگیر رفع مشکلات شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد بوده است و خوشبختانه اکنون بخش درخور توجهی از مشکلات پیش روی این صنعت برطرف و امکان بهره برداری از آن فراهم شده است. علی اکبر لبافی افزود: این شهرک برای استقرار با مشکلاتی مانند معارضان، نبود زیرساخت‌های انرژی، آب، برق و گاز روبه رو بود. همین مسئله سبب شد تا تلاش شود نهاد‌های مختلف از طریق تعامل با یکدیگر بستر‌های رفع مشکلات و امکان بهره برداری از شهرک را فراهم کنند.

وی درباره تأثیر بهره برداری از شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد بیان کرد: باتوجه به اینکه شهرک در منطقه شرق مشهد قرار دارد، بهره برداری از آن می‌تواند سبب رشد و توسعه این منطقه شود. این شهرک مشکل کمبود زمین برای استقرار و توسعه واحد‌های صنعتی را هم می‌تواند برطرف کند. ضمن اینکه با بهره برداری از آن، بخشی از بار ترافیکی‌ای که در محور غرب مشهد شاهد هستیم نیز کاسته می‌شود.

وی تأکید کرد: راه اندازی این شهرک صنعتی باعث ایجاد هزاران فرصت شغلی در شرق مشهد می‌شود. ضمن اینکه شهرک صنعتی شماره ۵ از نظر مساحت بزرگ‌ترین شهرک صنعتی شرق کشور است. این شهرک نه فقط بر روی مشهد، بلکه بر روی خراسان رضوی و شرق کشور تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

لبافی با بیان اینکه ورود رسانه‌ها سبب شد تا توجه به حل مشکلات شهرک صنعتی شماره ۵ بیشتر شود، بیان کرد: شهرآرا در حوزه رفع مشکلات شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد ورود خوبی داشته است. این ورود سبب شد تا حل مشکلات شهرک به یکی از مطالبات خراسان رضوی تبدیل شود.

شرق مشهد یک گام دیگر به سمت توسعه

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->